هزینه ها در حسابداری
هزینه ها در حسابداری
فهرست مطالب:
*تعریف هزینه در حسابداری
*انواع هزینه ها
*تعریف هر یک از هزینه ها
*منظور از کنترل هزینه ها چیست؟
*انواع هزینه ها براساس فعالیت اقتصادی
*چگونگی ثبت هزینه ها در حسابداری
منظور از هزینه ها در حسابداری:
یکی از مهمترین مفاهیم در کسب و کار و بالتبع در حسابداری مفهوم هزینه است. هر کسب و کار برای بهبود عملکرد به دنبال کنترل و کاهش هزینهها است.
از این رو آشنایی با ماهیت هزینه، شناسایی و تفکیک آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یک واحد اقتصادی در طول فعالیتهای اقتصادی خود (اعم از صنعت، تجارت، بازرگانی و یا خدمات) برای رسیدن به درآمد باید مخارجی را انجام دهد؛ این مخارج هزینه نامیده میشود. ماهیت حساب هزینه، بدهکار و یک حساب موقت است. به عبارت دیگر، مانده حساب هزینه به دوره مالی بعد انتقال پیدا نمیکند.
انواع هزینه ها در حسابداری:
واژه هزینه نقطه مقابل درآمد محسوب میشود و در مفهوم مخارجی است که برای انجام فعالیتهای تجاری شرکت صرف میشود. مثلاً ممکن است پول نقد به واسطه دریافت وام بانکی افزایش یافته باشد که این مورد جزء هزینه محسوب نمیشود. دقت در محاسبه درآمد و هزینهها در حسابداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر جریان ورودی، درآمد محسوب نمیشود و هر جریان خروجی نیز هزینه شناخته نمیشود. دستهبندی هزینهها بر اساس تفاوت در محل فعالیت و نظر مدیر مالی آن کسب و کار انجام میشود. اما بهصورت کلی سرفصلهای زیر برای بررسی انواع هزینه ها در حسابداری مطرح میشود:
- هزینههای عمومی و اداری
- هزینههای توزیع و فروش
- هزینههای مالی
- هزینههای استهلاک
- هزینههای حقوق و دستمزد
تعریف انواع هزینه ها:
هزینههای عمومی و اداری چیست؟
هزینههای عمومی و اداری یکی از انواع هزینه ها در حسابداری می باشد و منظور از آن، هزینههای غیر فنی یک سازمان برای عملیات اساسی است. مجموع هزینههای اداری برای موفقیت و افزایش کارایی یک شرکت ضروری است. این دسته از هزینهها به یک تابع مشخص مانند تولید و فروش وابسته نیستند. نکته قابل توجه آن است که سازمانهای متمرکز معمولاً هزینههای اداری بالاتری نسبت به سازمانهای غیرمتمرکز دارند. هزینههای عمومی واداری، هزینههای عمومی شرکت را پوشش میدهد و شامل موارد زیر هستند:
- هزینه قبوض تلفن و …
- هزینه پست و …
- هزینه رفت و آمد، پیک و اسنپ و …
- هزینه تنقلات و چایی و پذیرایی
- هزینه لوازم التحریر
- هزینه حقوق و دستمزد کارمندان
هزینه های توزیع و فروش در حسابداری چیست؟
این نوع از هزینه های مالی مربوط به بخش فروش و ارائه خدمات به مشتریان هر کسب و کاری میباشد .این دسته هزینهها در حسابداری شامل موارد زیر میشود :
- حمل و نقل
- انبار داری
- بازاریابی
- بستهبندی
- تبلیغات
نکته قابل توجه آن است که هزینه حمل و نقل در قسمت بهای تمام شده دسته بندی میشود و هزینه مستقیم نمیباشد.
هزینههای مالی چیست؟
هر هزینهای که برای تأمین منابع مالی شرکت پرداخت میشود در زیر مجموعه هزینههای مالی قرار میگیرد و شامل دسته بندی زیر است:
- حسابداری و حسابرسی
- سود اقساط بانکی
- جرائم مالیاتی
- مشاورههای مالی
منظور از هزینه استهلاک چیست؟
هزینه استهلاک نیز یکی از انواع هزینه ها در حسابداری اسدر تمام سازمانها اموال و اثاثیه و تجهیزات برای انجام امور استفاده میشود که به آنها دارایی ثابت گفته میشود. از نظر حسابداری دارایی ثابت هزینه نیستند و باید بر اساس علم حسابداری در سال مبلغی از ارزش اولیه دارایی به عنوان استهلاک در نظر گرفته شود. این هزینهها در حسابداری جزء هزینههای مالی آن دوره تلقی میشود. بر طبق ماده 149 ، پس از گذشت زمان از ارزش دفتری آنها
کاسته و به استهلاک آن افزوده میشود .نکته قابل توجه ان است که دارایی ها ،حسابی دائمی هستند و هزینه استهلاک حسابی موقت است.
هزینههای استهلاک شامل موارد زیر میشود:
- فرسوده شدن اسباب و اثاثیه
- فرسوده شدن وسایل نقلیه هزینه استهلاک ابزارآلات
- فرسوده و مستهلک شدن ساختمان
منظور از هزینههای حقوق و دستمزد چیست؟
هرگونه هزینهای که به حقوق پرسنل مرتبط باشد در زیر مجموعه هزینههای حقوق و دستمزد قرار میگیرد. باید توجه داشت که حقوق و مزایای کارکنان بر طبق قرارداد باید برآورد و ثبت گردد.
یکی از دغدغه های اصلی واحد مالی حسابداری محاسبه حقوق و دستمزد است .چرا که محاسبات مربوط به حقوق و دستمزد برای هر کدام از کارکنان متفاوت است .تعاریفی مثل اضافه کار ، تاخیر ، پاداش و خیلی از فاکتورهای دیگر است .واضح است که انجام این محاسبات برای هر فرد ، آن هم به طور مجزا خیلی وقت گیر است و احتمال خطای انسانی در آن زیاد است.
منظور از کنترل هزینه ها چیست؟
همانگونه که افزایش درآمد، شرکت را به سود میرساند، افزایش بیش از حد هزینه موجب زیان شرکت میشود. یکی از مهمترین اهداف هر مجموعه اقتصادی، کسب بیشترین سود در هر دوره مالی است؛ این امر با افزایش درآمد و کاهش یا کنترل هزینه ها امکان پذیر است. شناسایی و طبقه بندی هزینه، از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری میکند؛ این مسئله موجب کنترل و ثابت نگه داشتن هزینه های غیرقابل اجتناب میشود.
انواع هزینه ها بر اساس فعالیت اقتصادی:
در یک تقسیم بندی دیگر بر اساس نوع فعالیت اقتصادی می توان انواع هزینهها در حسابداری را به دو دسته هزینه های ثابت و هزینههای متغیر تقسیم میشود.
هزینههای ثابت: هزینههایی هستند که برای یک دوره طولانی ثابت هستند و تغییر نمیکنند. برای مثال هزینه اجاره محل کار
هزینههای متغیر: این هزینهها به میزان عرضه و تولید محصول وابسته هستند و با افزایش یا کاهش آن تغییر میکنند. برای مثال اضافه کاری کارکنان
چگونگی ثبت هزینه ها:
ثبت سند هزینه در دو مرحله انجام میشود:
مرحله اول: ثبت سند شناسایی هزینه
مرحله دوم: ثبت سند پرداخت هزینه
هر هزینه قبل از ثبت سند پرداخت باید در دفاتر مجموعه شناسایی شود؛ حتی اگر بخشی از آن پرداخت شده و بخشی باقی مانده باشد. شناسایی هزینه یعنی مشخص کنیم هزینه مذکور، کدام حسابها را تحت تاثیر قرار میدهد
دیدگاهتان را بنویسید