مالیات شرکتهای زیان ده چگونه است؟
مالیات شرکتهای زیان ده چگونه است؟ یکی از مشکلات اساسی شرکت ها آن هم شرکت های نوپا یا تازه تاسیس این است که هزینه ها بیشتر از درآمد است یا به اصطلاح دخل و خرج با یکدیگر هم خوانی ندارند. در این صورت باید چه کار کرد؟! هنگام بروز چنین مشکلی باید دید که آیا شرکت های زیان ده باید همانند یک شرکت معمولی مالیات پرداخت کنند یا خیر؟ برای آشنایی و اطلاع بیشتر برای مالیات شرکت های زیان ده که شامل موارد فوق می شوند تا انتها ما را در این مقاله همراهی کنید.
به چه شرکت هایی، شرکتهای زیان ده میگویند؟
عوامل مختلفی میتواند روی درآمد کسب و کارها و شرکت ها موثر باشد. در صورتی که میزان درآمد کاهش پیدا کند یا به طور کامل قطع شود اما میزان هزینه ها به همان شدت کاهش پیدا نکند، وضعیت مالی شرکت به سمت ضرر و زیان پیش می رود. عدم مدیریت مناسب مجموعه، مدیریت اشتباه جریان وجوه نقد، عدم آشنایی به بازار، بازاریابی نادرست، سوق دادن سرمایه به موجودی انبار و عدم تقسیم سرمایه مناسب از جمله مواردی هستند که شرکت را به سمت و سوی زیان میبرند.
اظهارنامههای مالیاتی برای میزان هزینههای شرکت نسبت به درآمدها برای کسب و کار های نوپا
کسب و کارهایی که فعالیت خود را به تازگی شروع کرده اند یا در حال جهش از تکنولوژی های قدیمی به سمت جدید هستند نیز معمولا با ضرر و زیان مواجه می شوند. در این شرایط باید در اظهارنامه مالیاتی خود میزان هزینه های شرکت را نسبت به درآمدها بیشتر ذکر کنید. خوشبختانه سازمان امور مالیاتی کشور با شرکت های زیان ده برخوردهای متفاوتی دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.
مالیات شرکت های زیان ده را چگونه تعیین میکنند؟
شرکت های زیان ده همانند سایر شرکت ها باید هزینه ها و درآمدهای خود را در نرم افزارهای مالی درج کرده و اظهارنامه های مالیاتی خود را به دقت تنظیم کنند. چنانچه زیان ده بودن شرکت توسط سازمان امور مالیاتی بررسی و تایید شود، تا زمان سوددهی شرکت و کسر زیان های قبلی، مالیات از وی دریافت نخواهد شد.
نکته مهم
اما نکته حائز اهمیت، قبول و دریافت مدارک اظهارنامه مالیاتی شرکت زیان ده است. چنانچه هزینه های شرکت مورد تایید ممیز و سازمان امور مالیاتی قرار نگیرد، زیان ده بودن شرکت تایید نخواهد شد و باید مالیات به طور کامل پرداخت شود.
برخورد سازمان امور مالیاتی با شرکت هایی که زیان ده هستند دو نوع است
- اگر هزینه های شرکت بر اثر دریافت وام برای تهیه دستگاه های جدید، افزایش یا پرداخت حقوق کارکنان، هزینه های مرتبط با تحقیق و توسعه و سایر موارد این چنینی افزایش پیدا کند، زیان ده بودن شرکت مورد تایید سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت.
- در مواردی که هزینههای شخصی به عنوان هزینههای شرکت در نظر گرفته شود، زیان ده بودن شرکت از طرف سازمان امور مالیاتی مورد تایید نخواهد بود. به طور مثال، شخص حقوقی یک وامی را دریافت می کند و به جای هزینه کردن آن برای کسب سود بیشتر، در موارد شخصی مانند خرید ملک یا ماشین خرج می کند. این هزینه توسط سازمان امور مالیاتی مورد قبول واقع نخواهد شد.
شرکتهای زیان ده چه قوانین پایه و اساسی دارد؟
طبق مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات مستقیم، هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد شامل مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می شود، عبارت است از هزینه هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک است و منحصرا مربوط به کسب درآمد موسسه در دوره مالی مربوط با رعایت حد نصاب های مقرر باشد. در ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم نیز به شرح هزینه های قابل قبول ماده ۱۴۷ پرداخته می شود.
چه زمان از شرکتهای زیان ده مالیاتی گرفته نمی شود؟
چنانچه اشخاص حقوقی گزارش های فصلی و اظهارنامه های مالیاتی خود را به طور دقیق و با مدارک کامل تحویل اداره مالیاتی داده باشند و هزینه های انجام شده شرکت مطابق با مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات مستقیم مورد قبول سازمان مالیاتی قرار بگیرد، تا زمان سوددهی مجدد کسب و کار هزینه ای بابت مالیات شرکت زیان ده دریافت نمی شود. صاحبان کسب و کار یا مدیران شرکت ها می توانند با کسب آگاهی پیرامون مسائل پایه مانند سال مالی، اطلاعات خود را در مورد امور مالیاتی افزایش دهند و در صورت زیان ده بودن شرکت، از اضافه شدن هزینه های بیشتر جلوگیری نمایند.
کارهای اصلی که مدیران و رؤسای شرکت های زیان ده باید انجام دهند؟
متاسفانه در موارد بسیاری دیده شده که مدیران به دلیل عدم آشنایی کامل به قوانین مالیاتی یا جدی نگرفتن آنها، مدارک مورد نیاز برای زیان ده بودن شرکت را به موقع تنظیم نکردند و با ضررهای بیشتری مواجه شدند. عدم ارائه گزارش های فصلی، عدم تکمیل دفاتر مالی، مشکلات مربوط به پر کردن اظهارنامه ها، عدم ارائه اظهارنامه در زمان مقرر، ارائه مدارک ناقص و ناکافی از جمله کارهایی هستند که موجب رد شدن زیان ده بودن شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی می شود.مدیران باید به این نکته نیز توجه داشته باشند .
هزینه های شرکت تنها در صورتی مورد قبول واقع می شوند که طبق شرایط درج شده در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ باشند. استفاده از نرم افزار حسابداری کامل و جامع به شما کمک می کند تا مدارک کاملی در جهت تنظیم اظهارنامه های مالیاتی داشته باشید و بتوانید زیان ده بودن شرکت خود را اثبات نمایید.
مثالی برای درک بهتر
شرکت تولیدی Xدر سال 1397 مبلغ ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت زیان اظهار کرده است و در سال 1398 نیز ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان زیان اظهار کرده است. پس در ابتدای سال 1399 مبلغ ۱۳۶.۰۰۰.۰۰۰ریال زیان انباشته در سود و زیان سنواتی شرکت مذکور در ستون بدهکار به عنوان زیان وجود دارد .
درسال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی برگ قطعی سال ۹۷ شرکت را صادر و نه تنها زیان اظهار شده را رد میکند بلکه مبلغ ۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ را به عنوان درآمد مشمول مالیات بطور علی الراس در نظر گرفته و شرکت مبلغ ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بابت مالیات سال ۱۳۹۷ با شرایط اقساطی طی ۳ ماه با اداره داراریی تسویه حساب مینماید .
سوال اینجاست ،آیا شرکت باید ثبت تعدیلی برای تعدیل زیان سال ۹۷ در حساب ها اعمال کند؟ آیا ابتدا باید زیان ثبت شده را به سود تبدیل کرد و سپس برای آن سود ذخیره مالیات گرفته شود؟
همان طور که میدانید هنگامی که شرکت زیان ده باشد در حساب ها ذخیره مالیاتی در نظر گرفته نمی شود پس در سال ۹۹ ذخیره ای نداریم که بابت پرداخت مالیات و در مقابل بستانکار اداره دارایی آن را بدهکار کنیم.
در واقع مالیات در نظر گرفته شده ازطرف اداره دارایی زیان مضاعف است و نباید ثبت تعدیلی برای تبدیل زیان به سود بابت سال۹۷ در سال ۱۳۹۹ انجام شود .
تنها ثبت های مورد نیاز به ترتیب اینگونه است:
شرح | بدهکار | بستانکار |
سود و زیان انباشته (سنواتی ) – تعدیلات سنواتی | ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ | |
بستانکاران دولتی-سازمان امور مالیاتی | ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ | |
بابت شناسایی مالیات قطعی سال ۹۷ |
شرح | بدهکار | بستانکار |
بستانکاران دولتی-سازمان امور مالیاتی | ۷۰،۰۰۰،۰۰۰ | |
اسناد پرداختنی ۳۰% بصورت نقدی | ۲۱،۰۰۰،۰۰۰ | |
اسناد پرداختنی بابت قسط اول | ۲۴،۵۰۰،۰۰۰ | |
اسناد پرداختنی بابت قسط دوم | ۲۴،۵۰۰،۰۰۰ | |
بابت پرداخت مالیات قطعی سال ۱۳۹۷ |
با این شرایط مبلغ سود و زیان انباشته در پایان سال ۹۹ و قبل از بستن حساب های این سال چه مبلغی خواهد بود ؟
این مبلغ ۲۰۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ستون بدهکار این حساب خواهد بود.
اما در رسیدگی سال ۹۹ ممیز مالیاتی به دلیل بدهکار شدن حساب تعدیلات سنواتی یا سود و زیان انباشته آن را مشمول مالیات میداند و شما مجبورید بعد از رسیدگی و یا در دفاعیه آن را توضیح دهید.
راه دیگری که دارید این است که این ۷۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را به عنوان هزینه مالیات در سال ۹۹ شناسایی کنید و به جای حساب تعدیلات سنواتی و یا سود و زیان انباشته آن را بدهکار کنید که ممیز قطعا این هزینه را رد خواهد کرد ولی تاثیر هر دو روش در نهایت برای شما یکی خواهد بود.
درنهایت مالیات شرکت های زیان دهی که در آستانه ورشکستگی هستند چگونه است؟
چنانچه زیان یک شرکت از ۵۰ درصد سرمایه های آن بیشتر شود، طبق قانون تجارت باید سرمایه های خود را کاهش دهد. در این صورت، شرکت به سمت انحلال و فروپاشی پیش می رود. در صورتی که هیئت مدیره تصمیم به انحلال شرکت بگیرد، مدیر مجموعه وظیفه دارد دارایی ها را به فروش برساند و به وسیله آن مالیات ها و بدهی های مانده از سال های قبل را جبران کند.
امیدواریم دراین مقاله در زمینه ی مالیات شرکت های زیان ده به شما عزیزان اطلاع کافی را رسانده باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید